Leendert Cornelis van der Vlugt 

El exterior de una fábrica debería ser el resultado de lo que se pide a su interior

1925 Voorgevel_-Zuidhorn

Estudia entre 1910 y 1915 en la Academia de Bellas Artes y Ciencias Técnicas de Róterdam.

1925-1931 Fabrica_Van_Nelle.1

Tras varios años de trabajo en distintos despachos de arquitectura, en 1919 se establece por su cuenta.

1925-1929 Leendert_van_der_Vlugt.CasaLeeuw.1

Proyecta casas en Beukelsdijk, Róterdam, Países Bajos (1921), la Escuela Técnica Superior y la Escuela Industrial (1922), ambas en Groninga.

Cinétol, Ámsterdam (1929)

Desde 1925 trabaja con Johannes Andreas Brinkman (1902-1949), hijo del arquitecto Michiel Brinkman, que había estudiado en la Escuela Técnica Superior de Delft.

Oficinas y biblioteca de la Sociedad Teosófica, Ámsterdam (1929)_rechts_van_Cin‚toltheater_-Amsterdam

En el despacho compartido Brinkman se encargaba de los asuntos de organización y técnicos y Van der Vlugt de los arquitectónicos.

Casa Sonneveld, Róterdam (1929-1933), junto con Johannes Brinkman

En la primera etapa de su colaboración construyen el templo teosófico de Ámsterdam (1927) y la casa Van der Leeuw en Róterdam (1928-1929).

Casa De Bruyn, Schiedam (1930-1931), junto con Johannes Brinkman

Una franja de ventanas ancha cruza el frente liso del edificio y la fachada del jardín, con un invernadero de dos plantas, está totalmente acristalada.

Rotterdam – Villa Boevé (1931-1933)

Después construyen varias viviendas, como la casa De Bruyn en Schiedam (1930-1931) y la casa Sonneveld en Róterdam (1929-1933).

Edificio de apartamentos en Bergpolder, Róterdam (1933-1934), junto con Johannes Brinkman y Willem van Tijen

A pesar de sus dimensiones, la fábrica de tabaco Van Nelle de Róterdam (1926-1930), también construida bajo el signo de Estilo Internacional, resulta ligera y no pesada debido a su transparente fachada de muro cortina de cristal de espejo suspendida delante de la estructura metálica.

The buildings were designed by architect Leendert van der Vlugt from the Brinkman & Van der Vlugt office in cooperation with civil engineer J.G. Wiebenga, at that time a specialist for constructions in reinforced concrete, and built between 1925 and 1931. It is an example of Nieuwe Bouwen, modern architecture in the Netherlands. It was commissioned by the co-owner of the Van Nelle company, Kees van der Leeuw, on behalf of the owners. Kees van der Leeuw and both company-directors, Matthijs de Bruyn and Bertus Sonneveld, were so impressed by the skills of Van der Vlugt that they commissioned him to design and build private houses for themselves in Rotterdam and nearby Schiedam between 1928 and 1932. The fully renovated Sonneveld House is now a museum in the centre of Rotterdam, with more than 30.000 annual visitors from all over the world.
In the 20th century it was a factory, processing coffee, tea and tobacco and later on additional chewing gum, cigarettes, instant pudding and rice. The operation stopped in 1996. Currently it houses a wide variety of new media and design companies and is known as the Van Nelle Design Factory («Van Nelle Ontwerpfabriek» in Dutch). Some of the areas are used for meetings, conventions and events.
Eric Gude, a Dutch specialist in the conversion of former industrial sites, planned and organized this change of use for the Van Nelle factory in 1997 and introduced Wessel de Jonge, an authority on the renovation of modern architecture in 1999, to coordinate the overall renovation, which began in the year 2000.
In 2015, the Van Nelle Factory topped the list of The 25 Most Beautiful Factories in the World.

 Una cubierta circular de cristal alberga una cafetería.

The Van Nelle Factory shows the influence of Russian Constructivism. Mart Stam, who worked during 1926 as employee-designer at the Brinkman & Van der Vlugt office in Rotterdam, came in contact with the Russian Avant-Garde in 1922 in Berlin. In 1926 Mart Stam organized an architecture tour of the Netherlands for the Russian artist El Lissitzky and his wife Sophie Küppers, collector of avant-garde art. They visited Jacobus Oud, Cornelis van Eesteren, Gerrit Rietveld, and other artists. Sophie Küppers stated that Mart Stam spoke about ‘his’ factory during that trip. That happened to be the immediate cause for his dismissal.}
It is claimed that the building featured the first industrially prefabricated curtain wall in the world.

La fachada del edificio de oficinas, al que se accede por un pasillo de cristal, está arqueada.

Las viviendas del rascacielos discoidal de obreros Bergpolder en Róterdam (1933-1934, en colaboración con Willem van Tijen) se abren a galerías.

Las escaleras y el ascensor se encuentran detrás de la fachada lateral, totalmente acristalada, existente en la parte de la entrada.

A la muerte de Van der Vlugt, Brinkman trabajó en colaboración con  Johanes Hendrik van der Broek.

Gössel, P. (2007). The A-Z of Modern Architecture (Vol. 1). Deutscher Taschenbuch Verlag.

https://www.urbipedia.org/hoja/Leendert_van_der_Vlugt

The Van Nelle Factory is a Dutch national monument (Rijksmonument) and since 2014 has the status of UNESCO World Heritage Site. The Justification of Outstanding Universal Value was presented in 2013 to the UNESCO World Heritage Committee.

Publicado por ilabasmati

Licenciada en Bellas Artes, FilologÍa Hispánica y lIiteratura Inglesa.

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